لینکهای مرتبط

 

 

 

 

 

همایشها و سمینارها
آمار بازدید کنندگان
بازديدکنندگان اين صفحه: 508233
بازديدکنندگان امروز: 43
کل بازديدکنندگان: 3231816
بازديدکنندگان آنلاين: 14
زمان بارگزاري صفحه: 0.3588 ثانيه
اخبار > برنامه مدیریت حوادث شیمیایی


  چاپ        ارسال به دوست

برنامه های بهداشت حرفه ای

برنامه مدیریت حوادث شیمیایی

بیان مسئله :

این برنامه با هدف هشدار به جمعیت ساکن شهرها در خصوص خطرات کارخانه های صنعتی شیمیایی و همچنین کمک به آنها برای توسعه و تحول طرحهای حفظ آمادگی در شرایط اضطراری، در سطح ملی و محلی به مرحله  اجرا در می آید. ودر زمینه¬های اطلاع رسانی آموزشی و امدادرسانی در شرایط اضطراری به کشورها کمک می¬کند . از سوي ديگر حوادث شیمیایی زیادی در فرایند های  حمل و نقل و نگهداری مواد شیمیایی و استخراج مواد شیمیایی نظیر سیلیس و... اتفاق می افتد. از این رو تدوین و اجرای دستورالعملهای مربوط به چگونگی انبارداری و حمل و نقل این دسته از مواد به روشهای مختلف جاده ای، ریلی و هوایی ضروری می باشد. در بررسي انجام شده به منظور تهيه پايگاههاي اطلاعاتي در خصوص حوادث ناشي از نشت و پراكنش مواد شيميايي خطرناك در لهستان در سال 2005 مشخص گردید که تعداد 245 حادثه مرتبط با انتشار مواد شيميايي و 23 مورد شبه حادثه ثبت شده وجود داشت که بيشترين حوادث شيميايي رخ داده در پروسه¬هاي حمل و نقل و يا انبارداري بوده است. همچنين از فاكتورهاي عليتي در رخداد حوادث شیمیایی مذکور می¬توان از خطاي انساني و تجهيزات ناایمن و معیوب نام برد. در ضمن مهمترين مواد شيميايي مسئول در رخداد این حوادث جيوه، پروپن بوتان، آمونياك، کلر، اسیدهيدروكلريك، گاز طبيعي، اسيدسولفوريك و اسيدنيتريك و رايج ترين صدمه مرتبط با شرايط اضطراري ايجاد شده نيز تحريك دستگاه تنفسي در 3/74% از مصدومین حوادث بوده است.
در ایران بي توجهي به اصول توسعه پايدار در روند صنعتي شدن كشور باعث شده است كه تولید، جابجايي (حمل و نقل)، انبارداری و كاربرد انواع تركيبات شميايي، امنيت شهروندان را نشانه بگيرد. در اين میان شهرهاي بزرگی نظير تهران، تبريز، مشهد و... با توجه به ميزان و تراكم جمعيت ساكن، گستردگي صنايع و عدم توجه به اصول اوليه علوم ماكرو و ميكرو ايمني در پيش بيني، طراحي، ساخت و عمليات واحدهاي ياد شده و همچنين شهرهاي صنعتي نظير اراك، اصفهان و... بخاطر تركيب پيچيده مناطق مسكوني با مراكز صنعتي از جايگاه خاصي برخوردار هستند.در چنین شرایطی شدت آسیب پذیری نیز با توجه به تراکم جمعیت ساکن در منطقه و ترکیب ساختمانها و کاربری آنها متفاوت خواهد بود.
متاسفانه بدلیل ضعف سیستم ثبت داده ها در ایران، اطلاعات مدونی در خصوص حوادث شیمیایی در ایران وجود ندارد و اطلاعات و آماری که در جدول زیر آورده شده است بر اساس اخبار خبرگزاری ها تهیه شده است. لازم بذکر است که در این قسمت فقط به برخی حوادث جدید و یا بزرگ اشاره شده است. اهمیت این حوادث در این است که دارای پتانسیل بالایی هستند و در صورت تکرار می توانند فجایع بزرگی بیافرینند. حوادث بزرگ مرتبط یا آتش سوزی ها و انفجارات مواد هیدروکربنی که اغلب هم بسیار شدید و با تلفات بالا هستند در اینجا آورده نشده اند. جدول زیر برخی حوادث شیمیایی را در ایران نمایش می دهد.

از سویی دیگر در کشور ما مدیریت شرايط اضطراري در بیشتر مواقع یادآور اقدامات پس از وقوع و بروز شرایط اضطراری است و به مباحث شناسایی، کنترل مخاطرات و ریسک¬های منجر به ایجاد شرایط اضطراری و کاهش پیامدها و آمادگی در مقابل شرایط اضطراری توجه چندانی نمی¬گردد.
در حال حاضر در کشورهای صنعتی و در بیشتر منابع اطلاعاتی، داشتن رویکرد پیش فعال نسبت به شناسایی مخاطرات و ارزیابی آنها به جهت کاهش پیامدهای سوء حوادث شیمیایی توصیه می گردد.
بروز حوادث شيميايي عليرغم آنكه از نظر تعداد در رده هاي سوم و چهارم آمار بروز حوادث مي باشند اما خسارات مالي و جاني حادث شده از اين حوادث بعضا بسيار شديد و تكان دهنده است. انجام مطالعات ارزيابي ريسك به منظور شناسايي مخاطرات موجود در سيستم هاي راهبري و عملياتي واحدهاي شيميايي يك امر بديهي و مهم است كه تا حد زيادي مي تواند از وقوع اين رخ داد ها جلوگيري نمايد.

تعهدات و مستندات قانوني
 تعهد و الزام بين¬المللي مورد پذيرش در سال 1992  توسط كنفرانس  توسعه و محيط سازمان ملل  متحد (UNCED) در سال 2000 ، در پاراگراف 27/19 به شرح زير منعكس گرديد:
" يك سيستم هماهنگ جهاني  طبقه¬بندي خطرات مواد شيميايي و برچسب¬گذاري آنها شامل برگه¬هاي اطلاعات ايمني مواد و علائمي كه به آساني قابل درك باشند در صورت امكان تا سال 2000 برقرار گردد.“
 براساس تعهد بين¬المللي اجلاس فوريه 2006 دبي (بهمن 1384) كشور ايران بهمراه 120 كشور جهان متعهد به استقرار مديريت جامع مواد شيميايي شده است.
 باستناد بند2 ماده1 قانون تشكيلات و وظايف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و تصويب¬نامه هيأت محترم وزيران به شماره 19378ت 32001 مورخ 16/06/1378  كنترل و نظارت بهداشتي بر سموم و مواد شيميايي به وزارت بهداشت محول شده است.
 بر اساس تبصره يك ماده 96 قانون كار مسئولیت برنامه¬ریزی، ارزشیابی، نظارت و کنترل در زمینه بهداشت کار و درمان کارگری  بر عهده وزارت بهداشت می باشد.
 بر اساس ماده 4 قانون سازمان مدیریت بحران کشور، دستگاههای ذی‌ربط موظفند وظایف مربوط به ‌مراحل پیشگیری، آمادگی، مقابله و  بازسازی را طبق مصوبات شورای عالی موضوع ماده (3) انجام داده و در هنگام عملیات مقابله با بحران، امور محول شده را تحت امر سلسله مراتب فرماندهی مدیریت بحران کشور انجام دهند.
 براساس بند ج ماده 216 قانون برنامه پنجم توسعه به دولت اجازه داده مي‌شود براي پيش‌آگاهي، پيشگيري، امدادرساني، بازسازي و نوسازي مناطق آسيب‌ديده از حوادث غيرمترقبه تا معادل دو درصد (2%) از بودجه عمومي هر سال را از محل افزايش تنخواه‌گردان خزانه تأمين و هزينه نمايد.
به منظور مديريت حوادث شيميايي در محیط کار، مرکز سلامت محیط و کار برنامه حوادث شيميايي در محيط كار را تدوين نموده است.
تعاريف:
• تعريف كارگاههاي مشمول: كارگاههايي هستند كه در آن هريك از مواد شيميايي مندرج در ليست پيوست شماره 1 مصرف و يا نگهداري مي¬شوند و ميزان اين مواد شيميايي به اندازه¬اي است كه داراي پتانسیل ایجاد حادثه هستند.
 برخي از مثالهاي" كارگاههاي مشمول" عبارتند از: 
• كارگاههاي توليد كننده مواد شيميايي خطرناك نظير حلالهاي آلي و غيرآلي
• كارگاههاي مصرف كننده مواد شيميايي خطرناك نظير كلر، آمونياك، فسفين، آرسين و ...
• انبارهاي مواد شيميايي خطرناك
• كارگاههايي كه اقدام به انبارش، نگهداري، مصرف و حمل و نقل حجم بالايي از مواد شيميايي خطرناك مي¬نمايند.
• حداقل كميت با پتانسيل ايجاد حادثه (TPQ  ): یعنی مقادیری از ماده شیمیایی خطرناک که اگر معادل یا بیشتر از مقداری که در پیوست شماره یک  آمده در واحد تولیدی یا انبار مواد شیمیایی موجود باشد باید نام و مقدار آن ماده شیمیایی گزارش گردد در حقیقت در این پیوست حداقل ميزاني از مواد شيميايي خطرناک كه داراي پتانسیل ایجاد حادثه هستند را نشان میدهد. اين مقادير در ستون سوم ليست پيوست شماره 1 بر حسب کیلوگرم براي هر يك از مواد شيميايي به تفكيك اعلام شده است .
هدف کلی: حفظ و ارتقاء سلامت شاغلين از طريق مديريت و پيشگيري از وقوع حوادث شيميايي در محیط های کار

اهداف اختصاصي   
• شناسایی انبارها ومحلهای نگهداری وکارگاههای تولیدی ومصرفی مواد شیمیایی خطرناک 
• كاهش ميزان وقوع حوادث شيميايي در كارگاههاي كشور
• كاهش ميزان پيامدهاي بهداشتي ناشي از حوادث شيميايي در محيط كار براي شاغلين
• ارتقاء آگاهي كارشناسان بهداشت حرفه اي(بخش دولتي و خصوصي) در پيشگيري و مقابله با حوادث شيميايي
• ارتقاء آگاهي شاغلين در زمينه پيشگيري از وقوع حوادث شيميايي
• ارتقاء آگاهي كارفرمايان به منظور پيشگيري از وقوع حوادث شيميايي
• ارتقاء سيستم ثبت و گزارش دهي حوادث شيميايي در كارگاههاي كشور

برای دریافت اقداماتی که باید مسئول بهداشت حرفه ای کارخانجات انجام بدهند اینجا کلیک کنید.

برای دریافت پیوست شماره یک اینجا کلیک کنید

برای دریافت پیوست شماره دو اینجا کلیک کنید

برای دریافت پیوست شماره سه اینجا کلیک کنید

برای دریافت پیوست شماره چهار اینجا کلیک کنید

برای دریافت راهنمای مدیریت حوادث شیمیایی اینجا کلیک کنید

لینک سایر برنامه های مرتبط

مدیریت واکنش در شرایط اضطراری

برنامه کنترل جیوه

برنامه کنترل سرب


١١:٢٧ - يکشنبه ٩ خرداد ١٣٩٥    /    شماره : ٢٣٩٣٣    /    تعداد نمایش : ٢٢٥٧


امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج