• 1391/08/01 - 17:12
  • 36
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
ایده

ثبت ایده های آموزشی

شما چه ایده ای برای انتقال دانش بهداشت حرفه ای به مخاطبان دارید

ایده چیست:

ایده : یک مفهوم یا یک اثر ذهنی است.

خلاقیت: بوجود آوردن چیزی نو در ارتباط با بشریت از روشی دور از انتظار و جدید است.

ایده برتر: ایده خلاقی است که راهکار بهتر و با ارزشتر را برای حل چالش موجود، پاسخ به یک نیاز و کشف دنیای ناشناخته ارائه و پاسخگوی سوالات زیر باشد:

چالش پیش رو چیست؟

مخاطب آن کیست؟

راهکار جدید ارائه شده چیست؟

چه تفکری ایده است:

هر تفکری که در چارچوب تعریف ایده مطابق تعريف فوق قرار گیرد ایده می‌باشد. (تفكري كه منجر به تغيير كمي و كيفي محصول مي‌شود.)

1-ایده‌هایي که مرتبط با محصولات و چیزهای موجود می‌باشد به شرط تغییر در ساختار آن ایده می‌باشد.

2-پایان نامه‌های کارشناسی‌ارشد و طرح‌های تحقیقاتی که مبتنی بر نوآوری باشد و منجر به تولید محصول جدید یا ابداع روش علمی جدید شود در صورتیکه بیش ازدو سال از ثبت اختراع، تاییدیه علمی یا ارائه مقاله نگذشته باشد، ایده محسوب می شود.

در اين رابطه اين سؤالات مطرح است:

(آیا ، ایده است؟/ آيا این ایده دانشجو است یا استاد راهنما؟ نقش مشاور او چیست؟- از نظر IP)

3-اگر ایده فردی توسط خود شخص به محصول تبدیل شده باشد ولی هنوز ثبت نشده و یا در نمایشگاه و جشنواره‌ای ارائه نشده باشد و یا از ثبت و ارائه آن دوسالنگذشته باشدهنوز ایده می‌باشد.

 

چه چیزی ایده نیست:

1- تفکری که در مورد چيزهاي موجود بوده و باعث تغییر در ساختار آنها نشود ایده نیست ولی اگر محصول جدیدی را بوجود آورد ایده است.

مانند ساخت تلويزیون با سایز بزرگ با ویژگی‌های خاص و برتر ایده نیست زیرا ساختار را تغییر نمی‌دهد(اما ساخت یک تلويزيون با ساختار جدید مثلا ویژگی اتصال به کامپیوتر و یا LCD , LED در زمان خود ایده بوده ولي الان ايده نيست)

 

در صورت اینکه تفکری ایده تشخیص داده شود براساس شاخص‌های ذیل مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت:

 معيارها ی خلاق بودن ایده

1-        ساده بودن.

2-        زیرکانه بودن. 

3-        به خوبی ترسیم و ارائه شدن.

4-        آشنا و مانوس بودن. 

5-        قوی و رسا بودن.  

6-        توانایی بکارگیری آن در چندزمینه.

7-        تازه و اصیل بودن.

8-        انعطاف پذیر و قابل تغییر بودن.

9-        توانایی به چالش کشیدن آن.

10-      ایده ای كه همه معیارها را دارد یک امتیاز ویژه می گیرد.  

 

شاخصهای کارایی

1- در عین بزرگی ساده بودن.

2- استراتژی کسب و کار را حمایت کردن.

3-"بطور مشخص جدید و بهتر" بودن.

4- قابل اثبات بودن.

5-سوددهی.

6-  به سرعت و به آساني اجرا شدن.

7- در راستای اولويت هاي فناوري كشور قرار گرفتن.

تعاریف:

خلاق بودن ايده

1- ساده باشد (simple): به آساني قابل فهم باشد و موضوع واحدي را در ذهن تداعي كند.

 

2- زيركانه باشد (smart): با درايت راه حلي براي رفع مشكل ارايه دهد.

 

3- به خوبي ترسيم و ارايه شده باشد (well-crafted): به بيان ساده و مختصر روابط منطقي ميان اجزاء و ماهيت ايده را ماهرانه ترسيم كرده و به نمايش بگذارد.

 

4- آشنا و مأنوس باشد (familiar): دور از ذهن نبوده و مخاطب از گذشته با مفاهيم آن در ارتباط باشد.

 

5- قوي و رسا باشد (resonant): داراي مفاهيم عميق بوده و راهكاري قاطع براي حل چالش موجود ارايه دهد.

 

6- بتوان آن را در چند زمينه بكار گرفت (shareable): قابل استفاده در زمينه هاي مختلف باشد. بعبارتي براي يك كاربرد خاص طراحي نشده باشد.

 

7- تازه و اصيل باشد (original): قبلاً توسط ديگران ارايه نشده و داراي تازگي و اصالت باشد. بعبارتي بازسازي شده نباشد بلكه خلق شده باشد.

 

8- انعطاف پذير و قابل تغيير باشد (flexible): بتوان با اندكي تغييرات به سادگي از آن در شرايط جديد استفاده كرد.

 

9- بتوان آن را به چالش كشيد (challenging): ايجاد كننده حس رقابت براي ارايه راه حلي قوي و بهتر باشد.

 

كارايي ايده

1- در عين بزرگ بودن ساده باشد :(The big Idea must be simple) هرچه ايده پيچيده تر باشد، درك بزرگي آن براي مخاطب سخت تر است. از جزئيات صرف نظر شود تا ماهيت ايده بهتر خود را نشان دهد.

2- استراتژي كسب و كار را حمايت كند (The idea must support the overall business strategy.): هدف همه جانبه و مسير كار برنامه ريزي شده سريع را برآورده نمايد و با نياز هاي جاري و در حال شكل گيري استفاده كننده سازگار باشد.

 

3- "بطور مشخص جدید و بهتر" است (The idea must be “distinctly new and better.”): ايده ارايه شده بايد اين قابليت را داشته باشد تا كاربر را تشويق به جايگزيني ايده جديد به جاي ايده هاي قديمي نمايد.

 

4- قابل اثبات باشد (The idea must be proven.): شواهد و يا مثال هايي ارايه شود كه نشان دهد ايده قابل پياده سازي است.

 

5- سودده باشد (The idea must be profitable.): ايده بايد اين قابليت را داشته باشد كه بتوان نشان دهد سرمايه گذاري در راستاي عملياتي شدن آن منجر به نتايج بهتر و سود دهي بيشتر در مقايسه با روش هاي موجود مي گردد.

 

6- به سرعت و به آساني اجرا شود The idea must be quickly and easily implemented.)):سرعت و سهولت اجراي ايده يك اصل مهم است، زيرا طولاني بودن فرايند ذكر شده عمر مفيد ايده را كاهش مي دهد.

 

7- درراستای اولویت های فناوری کشورباشد.

  • گروه خبری : اطلاعیه ها
  • کد خبر : 10442
کلمات کلیدی