معرفی کتاب در حوزه سلامت
کتاب چك پوينت هاي پيشگيري از استرس در كار
استرس در کار يکي از مهم ترين مسائل مورد بحث در محیط های کاری مختلف در بيشتر کشورهاست. استرس اثرات منفي زيادي دارد که شامل، بيماريهاي قلبي و گوارشي، مشکلات فيزيکي مختلف، مشکلات رواني اجتماعي و بهره وري پایین است.
معرفی کتاب چک پوینت های پیشگیری از استرس در کار
استرس در کار یکی از مهم ترین مسائل مورد بحث در محیط های کاری مختلف در بیشتر کشورهاست. استرس اثرات منفی زیادی دارد که شامل، بیماریهای قلبی و گوارشی، مشکلات فیزیکی مختلف، مشکلات روانی اجتماعی و بهره وری پایین است. بهبود شرایط کاری و سازماندهی کار با در نظر گرفتن استرس در کار و اقدامات عملی برای مقابله با شرایط استرس زای کاری مورد تاکید است. بررسی های اخیر انجام شده توسط
سازمان بین المللی کار ) ILO (، نشان داد چک پوینت های عملی برای مطالعه و کاهش استرس در کار وجود دارد که این چک پوینت ها با توجه به بررسی تجارب بین المللی انجام شده در این ارتباط و توسعه راهکارهای آسان و عملی در شرایط مختلف مفید می باشند.
این کتاب راهنما بیشتر از یک کتاب راهنمای استرس است، بسیاری از مثالها به عنوان راهنما برای ممیزی تمرین های ایمنی و بهداشت مناسب است که البته انجام آنها برای کاهش استرس مفید خواهد بود. از انتشار این سند انتظار می رود برای تکمیل فعالیت های سازمان بین المللی کار با هدف بهبود و اصلاح شرایط محیط کار و جلوگیری از استرس در کار در بسیاری از کشورها در سراسر جهان مورد استفاده قرار گیرد. تجربه و بازخورد حاصل از کاربرد چک پوینت های لیست شده در این کتاب در محیط های کاری مختلف شامل تولید،
فن آوری اطلاعات، کشاورزی و غیره برای بهبود این کتاب بسیار مفید خواهد بود. ما امیدواریم این کتاب راهنما با کاربرد آزمایشی در کشورها و صنایع مختلف در آینده بهبود و بازنگری گردد.
کتاب حاضرکه توسط سازمان بین المللی کار در همین ارتباط تهیه شده است و توسط نصرت عبداله پور، فرحناز دسترنج، فرامرز هلالی ، مصطفی حمزئیان زیارانی و منصور ضیائی ترجمه شده است میتواند تحقق بخش شعار سازمان بین المللی کار در جهت کاهش استرس در محیط های کاری باشد. این کتاب دارای فصول زیر با مجموع 50 چک لیست است:وای مشاوران متخصص خارج از این سازمان ها نیز در این امر مشارکت داشته اند.
1- رهبری و عدالت در کار
2-تقاضاهای شغلی
3-کنترل شغلی
4-حمایت اجتماعی
5-محیط فیزیکی
6-تعادل کار- زندگی و زمان کاری
7-به رسمیت شناخته شدن در کار
8-محافظت از رفتارهای توهین آمیز
9-امنیت شغلی
10 -اطلاعات و ارتباطات